Micro-impuls
Regeling micro-impulsen verenigingen gemeente Aalten versie 9-1-24
Doel
Ondersteunen van goede initiatieven vanuit sport-, cultuur- en belangenverenigingen in gemeente Aalten die bijdragen aan het vergroten van de vitaliteit (in brede zin van het woord) van de inwoners van gemeente Aalten. Initiatieven dragen bij aan de volgende speerpunten zoals in de basis omschreven in het herijkte lokale sportakkoord 2023-2026, en voor deze impulsregeling verbreed:
1) Inclusie en diversiteit en/of
2) Sociaal veilige vereniging en/of;
3) Vitale sport/cultuuraanbieders en/of;
4) Vaardig in bewegen en/of;
5) Ruimte voor sport en bewegen en cultuur.
Belangrijk
-
Bij het initiatief is tenminste 1 andere partij (vereniging, bedrijf, organisatie) betrokken. Alleen ‘inhuren’/betalen van die andere partij voor levering van zaken/diensten telt niet als samenwerking;
-
De aanvraag is voor een nieuw initiatief/nieuwe activiteit. Of je aanvraag is om een al bestaande activiteit te vernieuwen/te verbeteren/te innoveren;
-
Het betrekken van een nieuwe doelgroep/nieuwe leden bij je vereniging is een pré;
- Inclusie verwerken in je initiatief is een pré;
- Het betrekken van mensen die nu een afstand tot cultuur en/of bewegen hebben is een pré;
- Alleen organisaties met de rechtsvorm ‘vereniging’ kunnen een aanvraag doen. Ben je een Stichting of informele organisatie, werk dan samen met een vereniging, dan kan de vereniging de aanvraag doen en kun je samen de impuls inzetten voor jullie initiatief;
- Werken 2 verenigingen samen, dan kan je per initiatief 1 aanvraag voor een micro-impuls doen. Je kunt als verenigingen zijnde niet dubbel aanvragen;
- Je kunt tot maximaal €1000,00 aanvragen per initiatief;
- Alleen kosten die direct zijn verbonden aan de uitvoering van het initiatief komen in aanmerking voor de impuls.
- Kosten voor catering komen niet in aanmerking.
-
Een aanvraag kan worden geweigerd als de activiteiten behoren tot de reguliere activiteiten van de aanvrager en/of waarvoor reeds een gemeentelijke subsidie is verstrekt, dit geldt niet voor de projectsubsidie van de Gemeente Aalten mits de aanvraag door dezelfde vereniging
is gedaan en deze de stapeling van subsidies kenbaar maakt bij de aanvraag van de microimpuls. Ook andersoortige subsidies dienen kenbaar gemaakt te worden bij het aanvragen van de micro-impuls.
Hoe
- Dien als vereniging je aanvraag voor een micro-impuls bij de Talentverbinder/verenigingsondersteuner (Karlijn te Poele);
o Je vult hiervoor de vragen uit het aanvraagformulier in. Dit formulier is ook te vinden via vitaalbad.nl/verenigingsondersteuning. Daarnaast is het aanvraagformulier per e-mail op te vragen: karlijn@talentverbinder.nl. Hieruit blijkt plan van aanpak, de beoogde resultaten en de besteding van de impuls.
o Je dient je aanvraag tenminste 8 weken voor de start van het initiatief in.
o Voor vragen: neem contact op via karlijn@talentverbinder.nl. - De Talentverbinder gaat kort in gesprek met je over je initiatief, het plan van aanpak, de terugkoppeling van de resultaten en (lange termijn) pay-off;
- De aanvraag wordt besproken binnen de stuurgroep van het Sport-, Beweeg- en Leefstijlakkoord;
o Bij akkoord wordt de impuls beschikt aan je vereniging. - De regeling is geopend sinds 1 februari 2024. De gewijzigde regeling gaat in per 15 juli 2024. De regeling wordt onder de aandacht gebracht via de nieuwsbrief aan aanbieders van VitaalBAD, via de Aalten Vooruit / De Band en via social media van de Talentverbinder.
-
Wie het eerst komt, die het eerst maalt: aanvragen worden op volgorde van binnenkomst behandeld. Heeft een vereniging een impuls aangevraagd in 2024, dan zijn in principe andere verenigingen aan de beurt voor 2025 en 2026. Als er niet genoeg aanvragen zijn om het
jaarbudget uit te geven kan een vereniging wel meerdere keren aanvragen. Dit zal blijken zodra het betreffende jaar voorbij is. Een vereniging kan maximaal 1 aanvraag per kalenderjaar doen.
Aantal impulsen beschikbaar
2024 - max. 24 impulsen
2025 - max. 12 impulsen
2026 - max. 7 impulsen